דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה כל עובד צריך לדעת על פיצויי פיטורין? 

מאת    [ 04/07/2011 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 3551 פעמים ]

על פי דיני עבודה הנהוגים בישראל, קיומם של יחסי עובד מעביד, מקימים חובות למעביד. אחת המרכזיות שבהן היא תשלום פיצויי פיטורין לעובד.

הזכות לפיצויים קמה, ראשית לכל, עם פיטוריו של העובד על ידי המעסיק. אולם, חשוב מאוד לדעת כי גם התפטרות של העובד, יכולה לזכותו בפיצויים.

מצב זה נקרא בעגה המשפטית "התפטרות בדין מפוטר" ופירושו של דבר הוא כי התפטרות העובד, תיחשב כפיטורין, לעניין פיצויי פיטורין. חוק פיצויי פיטורין מונה את המקרים שבהם התפטרות תזכה את העובד בפיצויים ואחד המצבים הנפוצים, הוא הרעת תנאים מוחשית.

סעיף 11 (א) לחוק קובע כי אם התפטר עובד בשל נסיבות שבהן אין לדרוש ממנו להמשיך בעבודתו, לרבות, הרעת תנאים מוחשית בתנאי עבודתו, יראו התפטרות זו כפיטורין.

כיצד מחשבים את גובה הפיצויים? האם ניתן לשלול מעובד את הפיצויים?

על הזכות של פיצויי פיטורין

החוקים של דיני עבודה, הם אלו המסדירים את חובות המעביד כלפי עובדיו. חובת המעביד לשלם פיצויי פיטורין לעובד, היא אחת החובות החשובות ביותר.

על פי סעיף 1 לחוק פיצויי פיטורין, כל עובד אשר עבד במשך שנה אחת ברציפות, אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחד, זכאי לקבל פיצויי פיטורין, אם פוטר מעבודתו או התפטר בדין מפוטר.

יש לציין כי חופשה שנתית, שירות מילואים, מחלה וכיו"ב, אינם פוגעים ברצף העבודה.

היה ומעביד, מפטר את העובד, בסמוך לתום שנת העבודה הראשונה, קובע חוק פיצויי פיטורין, כי יראו בפיטורים האלו, כניסיון להתחמק מתשלום פיצויי פיטורין, אלא אם הוכיח המעביד, אחרת.

קביעה זו (סעיף 3 לחוק) נועדה להגן על הזכות לפיצויים, כך שהמעביד, לא יוכל להתחמק מחובת התשלום, רק בשל כך כי פיטר את העובד, לפני שנסתיימה שנת העבודה הראשונה.

זכותם של עובדים לתשלום פיצויי פיטורין, קיימת הן כשפוטרו מעבודתם והן כשהתפטרו, בנסיבות המנויות בחוק.

התפטרות המזכה בפיצויים

ישנם מצבים בהם, העובד נאלץ להתפטר מעבודתו, עקב שינוי לרעה בתנאי העבודה, מחלה, מעבר דירה וכיו"ב.

במצבים מעין אלו, קובעים דיני עבודה כי התפטרות העובד, תהיה שווה לפיטורין, כך שהעובד יוכל לעזוב את מקום העבודה ולקבל פיצויי פיטורין, על אף שהתפטר ולא פוטר.

חוק פיצויי פיטורין מונה את המקרים אשר בהם, התפטרות עובד תזכהו בפיצויים, כאילו פוטר, למשל:

1. מעבר דירה : התפטרות עקב העתקת מגורים לרגל נישואים, למקום המגורים של בן או בת הזוג, רואים אותה כהתפטרות בדין מפוטר.

2. שהייה במקלט לנשים מוכות : למרבה הצער, נשים רבות בישראל, עוברות אלימות מצד בני זוגן. כאשר עובדת התפטרה מעבודתה, בשל שהייה במקלט לנשים מוכות, זכאית היא לתשלום פיצויי פיטורין.

3. הרעת תנאים מוחשית : בחלק גדול מן המקרים, מתפטר עובד בשל שינוי לרעה בתנאי עבודתו, למשל, הפחתת שכר, יחס בלתי סביר מהמנהל וכיו"ב. במצב זה, זכאי העובד לקבל מן המעביד, פיצויי פיטורין מלאים, כאילו פוטר. 

חישוב פיצויי פיטורין

הזכאות לתשלום פיצויי פיטורין, קמה עם פיטורי העובד ועם התפטרותו ובתנאי כי מדובר באחד המקרים המנויים בחוק.

על פי דיני עבודה, ישולמו פיצויי פיטורין תוך 15 יום ממועד סיום יחסי עובד מעביד. אם שולמו עד 30 יום מתום יחסי העבודה, ישלם המעביד הפרשי ריבית והצמדה.

חלפו 30 ימים ממועד סיום יחסי עובד - מעביד ולא שולמו פיצויי פיטורין, זכאי העובד לפיצויי הלנה.

חשוב מאוד, לכל עובד, לדעת כיצד מחושב סכום הפיצויים. לעניין זה, יש הבחנה בין עובד המקבל שכר על פי שעות עבודתו, לבין עובד במשכורת.

להלן אופן חישוב פיצויי פיטורין של העובד על פי שעות: בגין כל שנת עבודה, זכאי העובד לשכר של שבועיים. לעומת זאת, חישוב פיצויי פיטורין לעובד במשכורת הוא על פי חודש לכל שנת עבודה של העובד. 

האם ניתן לשלול פיצויי פיטורין?

כאשר על העובד לא חל הסכם קיבוצי, רשאי בית הדין לעבודה, לשלול את זכותו של עובד לפיצויי פיטורין, באופן מלא או חלקי, אם סבר כי מתקיימות נסיבות המצדיקות זאת.

סעיף זה בחוק פיצויי פיטורין, מנוסח בצורה כללית מאוד, על מנת להותיר לבית הדין לעבודה, שיקול דעת רחב בעניין זה. החוק אינו קובע מתי יהיה זה מוצדק לשלול פיצויים ולמעשה, הכול נתון להחלטת בית הדין לעבודה.

בתי הדין לעבודה אינם נוהגים לשלול מעובד, פיצויי פיטורין, אף במקרים בהם פוטר בשל התנהגות בלתי ראויה מצדו. זאת מתוך תפיסה הסבורה כי הזכות לפיצויים היא זכות יסוד חשובה בדיני עבודה ואין לפגוע בה, אלא במקרים חריגים.

תשלום פיצויי פיטורין היא אחת מחובותיו המרכזיות של מעביד כלפי עובדיו. על כן, ישנה חשיבות רבה לכך כי כל עובד יכיר את זכויותיו המלאות בהקשר זה. הזכות לפיצויים קמה כאשר העובד פוטר או כאשר התפטר והתפטרותו היא כדין פיטורין. חישוב פיצויי פיטורין נקבע על פי שכרו של העובד: עובד בשכר ועובד במשכורת. כמו כן, חשוב לדעת כי לא ניתן לשלול מעובד פיצויי פיטורין, אלא בנסיבות חריגות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב